De automatiska vädringsluckorna gör jobbet

Vädringsluckorna med automatiska öppnare gör grovjobbet åt mig. Det vill säga om temperaturen på utsidan är max 25 grader. Blir det varmare än 25 grader på utsidan så åker tempen inne i växthuset lätt över 30 fast vädringsluckorna är helt öppna.

Vädringslucka i gavel med automatisk öppnare. Luckorna öppnar vid ca
18 grader och står vidöppna vid 23-25 grader. Konstruktionen är simpel, inga
tätningar behövs runt fönstret eftersom gaveln är mera skyddad från regn än
vad en taklucka är.

Jag har valt att ha vädringsluckorna i gavlarna. Det betyder att vädringen inte är maxad. Det är ett medvetet val eftersom jag inte vill ha vädringsluckor i taket. Jag tänker att det kan bli läckage från dessa och annat strul med att få det tillräckligt tätt i genomföringarna. Hur som helst, luckorna funkar alldeles utmärkt i gavlarna ända upp till temperatur på 25 grader. Därefter måste jag öppna dörren för att öka luftombytet. Det negativa med detta är att jag måste förutse hur vädret blir under dagens lopp förrän jag åker iväg på jobb. Jag får helt enkelt lämna dörren uppe när jag åker i väg och hoppas att min prognos stämmer. I värsta fall kan det komma en storm (åskskur) som gör att växterna tar skada av den hårda blåsten med dörren uppe. Hittills har det inte hänt men det är väl bara en tidsfråga. En annan nackdel med att ha dörren upp är att det drar från dörröppningen och de närmaste plantorna kan lida av detta.

Vädringsluckorna är av gamla fönster som jag skruvat fast gångjärn och installerat automatiken på. Själva automatiken är simpel och består av en cylinderpress med nån form av vätska som utvidgas av värmen. Jag har läst att det brukar vara bivax men jag har ingen aning om vad det är för vätska i mina cylindrar. Man måste minnas att ta skruva ur cylindern till vintern.

Den öppnare (cylinder) som jag använder är BAYLISS XL Auto Vent Opener och kan enkelt beställas från nätet. Vill du jämföra olika öppnare så har jag redan gjort en sökning för dig kolla här. Produkterna finns i växthusriket Storbritannien och är framme på några dagar i Sverige om du beställer därifrån. Det har alltid funkat perfekt för mig när jag beställt därifrån.

Läs även följande inlägg:





Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Byggande av växthusdörr, del 1

Montering av fönster i växthuset

Att bygga ett eget växthus, växthusritningens betydelse